top of page
AdobeStock_358466907.jpeg

School re-integratie

Terug naar een veilige leeromgeving

Wat kun je verwachten?

Ik bied begeleiding aan kinderen en jongeren die (dreigen te) uitvallen op school.  Of het nou gaat om een kleuter die moeite heeft met loslaten, of een leerling die helemaal is vastgelopen in het onderwijs. 

Het kind staat hierin centraal, maar er is ook veel aandacht voor ouders, het gezin, school en andere betrokkenen. 

Driehoek groot.png
Stip voor in driehoek.png
Voor wie

Deze begeleiding is er voor kinderen van 6 tot 18 jaar die vastlopen in of buiten het onderwijs  bijvoorbeeld door gedragsproblemen, angst, overprikkeling, motivatieverlies, over- en onderprikkeling en zelfvertrouwen.

Ook ouders en scholen kunnen terecht met vragen als:

  • Hoe krijgen we weer contact met het kind?

  • Hoe gaan wij als gezin om met een schooluitvaller?

  • Hoe werken we als ouders en school beter samen?

  • Hoe bouwen we het vertrouwen en de structuur weer op?
     

Of de situatie nu al langer speelt of net ontstaan is,  samen kijken we naar wat er écht nodig is.

Ik heb ervaring met het werken met kinderen met ADHD, hoogbegaafdheid en autisme. In mijn begeleiding besteed ik vooral aandacht aan het gedrag, de gedachten of gevoelens  die het kind in de weg zitten en minder aan de labels zelf.

Driehoek groot.png
Stip voor in driehoek.png
Hoe werken we

Bij schoolre-integratie staat het kind centraal, maar nooit los van het grotere geheel. Elke begeleiding begint met het in kaart brengen van het hele systeem: kind, gezin, school en eventueel andere betrokkenen. Vanuit veiligheid, verbinding en vertrouwen kijken we samen naar:

  • Wat het kind nodig heeft om weer tot leren, ontwikkeling en contact te komen.

  • De onderliggende oorzaken van schooluitval of gedragsproblemen, zowel in het kind als in de omgeving.

  • De patronen binnen het gezin en de school die herstel belemmeren of juist kunnen ondersteunen.
     

Ik werk met systemisch inzicht, praktische begeleiding en mijn ervaring als docent en jeugdzorgwerker. Dit kan 1-op-1 zijn met het kind, met ouders, met school, of in combinaties. Het doel is duurzame verandering in het systeem én ruimte voor het kind om weer tot bloei te komen.

Driehoek groot.png
Stip voor in driehoek.png
Zelf aan de slag

Tussen de begeleidingsmomenten ligt het echte werk: in het gezin, op school, in de leefwereld van het kind. Daarom geef ik gerichte adviezen en praktische handvatten mee aan kind, ouders en school.

Of het nu gaat om nieuwe communicatiepatronen, anders omgaan met gedrag, of het opbouwen van vertrouwen in de leeromgeving: elke sessie krijgt een vervolg in de praktijk. Zo groeit er samenhang, begrip en beweging, richting zelfstandigheid.

Driehoek groot.png
Driehoek stip_edited_edited.jpg
Een traject op maat

Geen kind en geen situatie is hetzelfde. Daarom ontwerp ik elk traject op maat, afgestemd op de unieke behoeften van het kind en het systeem eromheen. Een traject start altijd met een intake (eventueel met meerdere betrokkenen), waarin we samen de situatie in kaart brengen en doelen formuleren.

​

Afhankelijk van de hulpvraag bestaat het traject uit sessies met het kind, gesprekken met ouders en/of school, en begeleiding in het gezin of op school. 

Meer weten?

Ben je klaar om de stap te zetten naar meer inzicht, verbinding en balans?

Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek, en ontdek hoe mijn praktijk jou of jullie verder kan helpen.

Personal brandend en made By Jenna © - 2025

bottom of page